Lange siesta in Murias - Reisverslag uit Murias de Paredes, Spanje van Marja Maas - WaarBenJij.nu Lange siesta in Murias - Reisverslag uit Murias de Paredes, Spanje van Marja Maas - WaarBenJij.nu

Lange siesta in Murias

Door: marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

27 Juli 2014 | Spanje, Murias de Paredes

Hotel Gaudy deed zijn naam geen eer aan, benauwde kamer en als je maar 40 euro betaald,pelgrimstarief, krijg je geen airco......

Koffie op het plein en toen op weg. Na 6km was ik het al zat. Er was een vreedzame herberg met een nog vreedzamere herbergier. Geen stapelbedden maar brede 1pers bedden. Lekker koel binnen, fonteintje en picknickplek buiten onder een hele grote boom. Kennis gemaakt met Pauline en Anmarie from Schotland. Met zijn 3en 's avonds in het dorp gegeten. Geen heel pelgrimsmenu maar 2 x het voorgerecht want het pelgrimsmenu is dan wel voedzaam maar niet echt lekker. En de toetjes vind ik ook niet lekker.

Om 22 uur kwam Pedro, zag er uit als een bijbels figuur, vertellen dat de deur dicht ging. De herberg was inmiddels gevuld met allemaal rustige, stille mensen. Heerlijk. Slapen ging niet zo best ondanks de oordopjes....

De volgende ochtend om 6.00wakker. Buiten was het nog donker maar toch maar aangekleed en fiets opgetuigd. In het dorp ontbeten. Het was er al druk met pelgrims die om 5.00 uur uit Astoria waren vertrokken.

Toen serieus op pad. Geen gezeur, al vele km gefietst in je eentje dus nu gaan. Maar na 4km kreeg ik toch weer de kriebels, niemand in de weide omgeving te bekennen. Ik draaide om en fietste terug....

Er fietste mij een man tegemoet. Toen ik dichterbij kwam zag ik Ortliebtassen en een Jan Jansenfiets. BLIJ!! Een Nederlander. Erik uit Zuid Holland. Hij wilde mij wel naar boven coachen. Super!!

Langzaamaan, eerst koffie in El Ganzo nog een keer in Rabanal en verse jus d'orange in Foncebadon. Tussendoor al maar klimmen, hoger en hoger. Met uiteindelijk Crux de Ferro als beloning! Een grote hoop stenen met daar bovenop een kruis. En er stond een klein kerkje. Hier nam ik weer afscheid van Erik. Kleine afdaling naar Manjarin en weer een stukje omhoog voor de echte top.

Waanzinnig, wat een uitzicht en dat helemaal op de fiets. Maar toen moest ik ook weer naar beneden..... Doodeng, knijpen in mijn remmen,
af en toe slecht asfalt en heel veel haarspeldbochten. Een stop gehouden in Riego de Ambros. En toen bet laatste stukje naar Ponferrada. Het plan was hier te overnachten maar eigenlijk wil ik dat niet meer in een grote stad. De volgende herberg was volgens het boekje in Cacabelos, 23km verderop. Maar toen ik even voor Ponferrada een herberg zag besloot ik dat het genoeg was voor vandaag.

Ik ben in Molineaseca in een herberg met ook weer 1 pers bedden,8 maar, heerlijk! Kennisgemaakt met Bernard uit Oostenrijk. Ik was hem gisteren ook al tegen gekomen, loopt probleemloos 45 km per dag! Later op de avond ook nog met 2 monniken, sta ik mee op de foto.

Cor is vanmorgen ook vertrokken en zit inmiddels in Jeanville.

  • 29 Juli 2014 - 21:15

    Fran:

    Zit met genoegen je verhaal weer te lezen ben stiekem toch wel jaloers op je.
    Ik zit hier inmiddels nu met weer een vervelende aandoening heb gordelroos onder mijn tiet o wat doet dat pijn en wat kriebelt het zit nu aan de antiviralen.
    Dus heerlijk jouw belevingen eens ben ik genezen ik zweer het je en dan ga ik met jou mee al is het maar een keer .samen kunnen we die vervelende mannetjes wel aan toch.
    Nou ga maar weer lekker slapen in je herberg en voor morgen joepiee de poepie.
    Slaap lekker en morgen gezond weer op. Doeiiiiiii knuffel van mij.

  • 29 Juli 2014 - 23:40

    Marian Hoeks-de Bie:

    Ha ha, leuk om te lezen waar je allemaal gestopt bent op je klim naar het kruis. Ik deed precies hetzelfde! Wat een klim maar inderdaad heel erg mooi en de beloning qua uitzicht is prachtig.
    ( O Cebreiro is nog mooier…)
    Wat fijn voor je dat je niet alleen hoefde.
    De afdaling is eng hè? Veel in de remmen knijpen op die slechte weg vol gaten en bezaaid met stenen. Op tijd een peuk roken doet wonderen. (Daar heb je Jacobus niet voor nodig….)
    Ik heb ook in Molinaseca overnacht maar dan (nep pelgrim) in de pousada op het einde van het dorpje.
    En Cor is in aantocht!!!!! Heerlijk voor je.
    Dikke kus.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marja

Tussen wens en vervulling is een lange weg. In mei 2012 hoop ik te beginnen aan mijn tocht naar Santiago.

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 208
Totaal aantal bezoekers 53945

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 30 Juli 2014

2014 Kruistocht in fietsbroek......

30 Augustus 2013 - 14 September 2013

En nu met stok en wandelschoenen.....

23 Mei 2012 - 07 Juli 2012

Tussen wens en vervulling

23 Juli 2013 - 30 November -0001

Van Biganon tot..........

Landen bezocht: