vroegertje.... - Reisverslag uit Portela, Portugal van Marja Maas - WaarBenJij.nu vroegertje.... - Reisverslag uit Portela, Portugal van Marja Maas - WaarBenJij.nu

vroegertje....

Door: marja

Blijf op de hoogte en volg Marja

31 Augustus 2013 | Portugal, Portela

vanmorgen maar net als al die andere wandelgekken gedaan. Om 6.30 opstaan, zo stil als een muisje, en je tas weer inpakken. Ontbeten in een soort cafetaria, heel gewoon hier in Portogal. Vandaag loop ik weer op de wandel Teva´s met........... bamboo sokken. Maar ook dat helpt niet, mijn voeten broeien even goed.
Op advies van Marian bij Antonio koffie gedronken, samen met Heinz, de zwitser van 77!! Inmiddels nog meer wandelpelgrims ontmoet, dat gaat toch anders dan bij het fietsen. Dan fietst niet iedereen de zelfde afstand. Met wandelen is dat wel zo, zeker als je van Auberge naar Auberge loopt. Ik loop niet samen met hen op maar op de koffie en lunchmomenten kom je ze weer tegen. Vandaar Heinz. Dat geldt ook voor Claudia uit Duitsland. Zo af en toe maak je een praatje met elkaar maar eigenlijk lopen we verder alleen. Voor mij geldt dat zeker, omdat ik de taal niet spreek. Met hen praat ik wel Engels maar toch je werkelijke gedachten kan je niet met hen delen. En dat is wel jammer, vind ik. Zeker omdat het onderweg zo prachtig is.........

Vanmorgen bij vertrek vroeg Hans aan mij tot waar ik ging lopen. Ik plan dat niet, ik zie wel wat de dag brengt heb ik gezegd. Bovendien kan ik al die Portugese plaatsnamen niet onthouden. Ik kan wel groeten in het Portugees, Bom Dia. Maar verder niet. Maar ik krijg wat ik hebben wil, ze spreken hier ook Engels, beter dan in Frankrijk en Spanje.

Rond het middaguur was ik in Barcelos en had er 15 km opzitten. Thuis had ik met mijzelf afgesproken dat ik tussen de 15 en 20 zou doen, dan blijft het leuk. Nu had ik de keus hier te blijven of door te lopen naar Portela. Het was pas 14.00 uur en Portela is nog 11 km verder. Zou ik dat kunnen???

Het is gelukt! Het laatste stuk was zwaar, ik had te snel ingezet. 6 km omhoog op de muziek uit mijn I-pod als ondersteuning. Na 5 km kotsmisselijk aan de kant van de weg en het waterflesje over mijn hoofd leeg gekieperd. Komt van de warmte. Vandaag was het 35 graden aldus Heinz.

Ik lig nu in een gloednieuwe Auberge met 4 jonge jongens als Herbergier. Uiterst aardig, ze hebben zelfs mijn tas naar boven getild.
Aan de overkant een Pelgrimsmenu gegeten en nu nog even op de computer. Op mijn telefoon dit blog bijhouden is zo´n gedoe met al die kleine toetsjes

Al 45 km in de benen........
Marja

  • 31 Augustus 2013 - 23:47

    Marian Hoeks-de Bie:

    Holy shit, wat ga je hard. Doe je wel een beetje rustig met die hitte? Als je morgen 20 km loopt ben je in Ponte de Lima. Herberg ligt over de brug vlakbij een heel mooi park met veel schaduw. En... je komt langs Fernanda, als ze thuis is kun je een stempel vragen. Rustig aan hoor anders is het te vlug klaar.......!!! Wat vond je van Antonio??
    Slaap je morgen een beetje uit of ga je weer zo vroeg op pad. Ik volg je met mijn routeboekje en ik ben een beetje STIK JALOERS!!!!!!!! Welterusten en voor morgen weer Buen Camino.
    xxx Marian

  • 01 September 2013 - 00:21

    Yvonne:

    Hoi Marja, wat vind je nu toch leuker??? Op de fiets of toch de benenwagen? En heb je géén last van blaren? Wat een vragen hè! :-)) Maak je ook foto's onderweg? Enne denk je ook wel dat het leuk moet zijn het is géén moeten hoor. Nou Mar succes verder en tot je volgende verslag. Gezellig en leuk dat we weer mee kunnen genieten van jou avontuur. Dikke kus
    Yvonne en Paul

  • 01 September 2013 - 08:04

    Jacqueline :

    wow Marja, wat geweldig om dit allemaal te lezen en mee te beleven. Diepe buiging voor jou!!

  • 01 September 2013 - 10:17

    Fran:

    Hallo maas hij gaat lekker lees ik toch ben ik stiekem best een beetje jaloers op je .vind het geweldig als ik het zou kunnen zou ik dit zeker overdenken. Maar nee het zit niet in mij.
    Slaap je goedtussen al die andere pelgrimers je bent natuurlijk uit geput na de kilometers. Hou vol meisje ik volg je op de voet maak er elke dag een mooie dag van hele dikke knuffel fran

  • 01 September 2013 - 10:32

    Rosanna Ramakers:

    Lieve Mar,

    Je hebt er alweer een paar kilometers in de benen zitten... ik wou dat ik het zo kon doen... Ik mis natuurlijk de drive...maar zoiets doen met zoveel mensen en toch alleen...... het lijkt me heerlijk. Lekker om zo met je mee te kunnen lezen....

    Hou je taai, hou je aan je eigen afgesproken kilometers... zeker met die warmte. liefs en ik reis stiekem op je schouder mee ( ja, vandaar dat het soms wat zwaar is).

  • 01 September 2013 - 11:40

    Olga:

    Hey Marja, stoer hoor zet hem op en maak de wandel met plezier!!!

  • 02 September 2013 - 14:56

    Toos Dobma-Keizer:

    Dag Marja,

    Vanmorgen al jouw reisverslagen gelezen!
    Wist niet dat je daar mee al voor vertrek begonnen was.
    Maar nu ben ik helemaal bijgelezen.
    Ik vind het heel bijzonder, dat jij hier aan bent begonnen!
    Blijf jou nu natuurlijk volgen, en ben blij dat ik met de computer
    om kan gaan.
    Dat je steeds meer van de wandelroute mag gaan genieten
    wens ik jou van harte toe!
    In gedachte omhels ik jou, met een dikke zoen.

    Liefs, en groeten van Paul en Toos.

  • 02 September 2013 - 16:31

    Ingrid:

    Het klinkt zo gaaf!!! Het is een feestje om je blog te lezen.

    Dikke zoen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Portugal, Portela

En nu met stok en wandelschoenen.....

Vorig jaar ben ik op de fiets onderweg geweest op weg naar Santiago. Dit was een grote wens. Om verschillende redenen heb ik in Bigamon mijn fiets gedraaid en ben weer naar huis gefietst. Santiago heb ik toen niet aangedaan.

Maar Santiago blijft roepen....................

Ik heb over verschilllende mogelijkheden nagedacht. Moeilijk, omdat niet alles op dit moment haalbaar is. Het liefst wil ik op de fiets verder maar de man in de bossen (die met dat potloodje) heeft mij mijn onbevangenheid afgenomen. Ik zie op tegen alleen fietsen op verlaten stukken. Gek eigenlijk, voordat dit gebeurde had ik er zelfs niet eens over nagedacht.

Maar toch roept Santiago toch nog steeds. Ik wil er dit jaar erg graag heen. Vanaf Bigamon is het nog zo'n 1300 km. Dat is ver, heel ver. Ik zou dat wel graag willen maar de tijd ervoor ontbreekt. Daaom heb ik het volgende bedacht.

Ik houd ook van wandelen, zeker van langeafstandswandelen. Net als bij het fietsen vind ik het alleen lopen niet erg, alleen even rekening houden met jezelf. Genieten van de natuur en verder niets. Alleen ik en mijn rugzakje. Overnachten doe ik ook dan in de Refugios. Alleen is dit jaar is de 1300 km niet haalbaar. Zoveel vrije dagen heb ik niet.

Maar................. er zijn meer wegen die naar Santiago leiden. Ik heb nu besloten dat ik de Camino Portuguez ga wandelen. 220 km moet te doen zijn in twee weken.


Een aantal weken geleden heb ik de film the Way gezien. Daar viel ook weer een puzzelstukje op zijn plek. Ik heb een workshop intuitief schilderen gedaan. Het eindresultaat was een vrouw aan de kust, op rotsblokken, starend over een eindeloze watervlakte. De film eindigde met dit beeld, de kust bij Finisterre..............


Een extra reden voor mij om te gaan, Santiago, here I come...
Dus vandaag de ticket geboekt, best spannend!


Marja

Recente Reisverslagen:

10 September 2013

Einde van de wereld....

09 September 2013

Voldaan....

04 September 2013

Spanje!!!

31 Augustus 2013

vroegertje....

30 Augustus 2013

De kop is er af!!
Marja

Tussen wens en vervulling is een lange weg. In mei 2012 hoop ik te beginnen aan mijn tocht naar Santiago.

Actief sinds 06 Nov. 2011
Verslag gelezen: 428
Totaal aantal bezoekers 53978

Voorgaande reizen:

18 Juli 2014 - 30 Juli 2014

2014 Kruistocht in fietsbroek......

30 Augustus 2013 - 14 September 2013

En nu met stok en wandelschoenen.....

23 Mei 2012 - 07 Juli 2012

Tussen wens en vervulling

23 Juli 2013 - 30 November -0001

Van Biganon tot..........

Landen bezocht: